Ζωηφόρος

(Βίντεο) Ιερά Μονή Συχαστρίας, Ρουμανία - The Sihastria (Hermitage) Monastery - Mănăstirea Sihastria

Ιερά  Μονή  Συχαστρίας

 

Η Ιερά  Μονή  Συχαστρίας βρίσκεται στους πρόποδες των Καρπαθίων. Είναι από τα πιο πνευματικά και ησυχαστικά μοναστήρια της Ρουμανίας, όπως δηλώνει η ονομασία του, η οποία παράγεται από την ελληνική λέξη ησυχαστήριο. Κτισμένο στους πρόποδες των Καρπαθίων ξεκίνησε αρχικά το 1655, ως ησυχαστήριο το οποίο ίδρυσαν επτά ιερομόναχοι από το μοναστήρι του Νεάμτς. Το 1779 η Συχαστρία αναζωογονήθηκε πνευματικά υπό την καθοδήγηση του Αγίου Παϊσίου Βελιτσκόφσκι Ηγουμένου του μοναστηριού του Νεάμτς.

Το 1821 η Συχαστρία καταστρέφεται από τους τούρκους και ξαναχτίστηκε το 1824 από τον Μητροπολίτη Βενιαμίν Κωστάκη. Το Καθολικό της κτίσθηκε το 1825 και τιμάται στη Γέννηση της Θεοτόκου.

Η βυζαντινή, αλλά με εντόπιες επιδράσεις αγιογράφησή του, έγινε πριν από μερικά χρόνια. Εκπληκτική η εικόνα της Παναγίας του τέμπλου, δωρίθηκε το 1910 από το Άγιον Όρος. Το πρόσωπο της Μητέρας του Θεού φαντάζει ζωντανό. Τυπικό του μοναστηρίου είναι να διαβάζεται συνεχεία όλη την ημέρα το ψαλτήρι. Γραφικό το μικρό παρεκκλήσι του. Κτίσθηκε το 1947 και αγιογραφήθηκε με πολύ μεράκι μεταξύ 1947 και 1953 από τον Ειρηναίο Προτσένκο. Ο καλλιτέχνης αυτός του χρωστήρα πέθανε λίγο πριν ολοκληρώσει το έργο του. Θαυμάσιο το ξυλόγλυπτο εικονοστάσιο, στο οποίο είναι τοποθετημένη η εικόνα της Παναγίας. Φέρει παραστάσεις από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. Καινούρια είναι και η αγιογράφηση της μοναστηριακής τράπεζας. Εγκαινιάσθηκε το 1992. Η τράπεζα δέχεται πλήθη επισκεπτών, αφού αρχή απαράβατη του μοναστηρίου είναι να τραπεζώνεται κάθε προσκυνητής, οποιαδήποτε ώρα κι αν πατήσει εδώ το πόδι του.

Ανάμεσα στα 1909-1944 Ηγούμενος της Σκήτης έγινε ο προερχόμενος από το Άγιον Όρος,  ιερομόναχος Ιωαννίκιος Μορόι και ο οποίος επιτέλεσε σπουδαίο πνευματικό έργο.

Οι πιο σημαντικοί από τους Ηγουμένους που τον διαδέχτηκαν ήταν ο Αρχιμανδρίτης Cleopa Ilie και ο Αρχιμανδρίτης Victorin Oanele.

Όσο διάστημα ο Αρχιμανδρίτης Cleopa Ilie ήτα Ηγούμενος (1945-1949), δημιούργησε μια ισχυρή μοναστική κοινότητα, με αποτέλεσμα ο Πατριάρχης Νικόδημος να ανακηρύξη την Σκήτη Συχαστρία σε κανονικό και ανεξάρτητο Μοναστήρι, χωρίζοντάς την από τα μοναστήρια Νεάμτς και Σέκου.

Υπό την καθοδήγηση του Αρχιμανδρίτη Victorin Oanele η μονή της Συχαστρίας πέρασε μια περίοδο σημαντικής ανανέωσης με αποκορύφωμα τι κτίσιμο μιας καινούριας, εντυπωσιακής εκκλησίας αφιερωμένης στην Αγία Θεοδώρα της Σίχλας. Αυτή η εκκλησία καθιερώθηκε στις 27 Οκτωβρίου του 1997 από τον Οικουμενικό Πατριάρχη της Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίο τον Α΄. Στη βάση του ναού υπάρχει ένα εκκλησάκι αφιερωμένο σ΄ όλους τους Αγίους της Ρουμανίας και στον Άγιο μάρτυρα Victorin.

Από όλους τους πνευματικούς πατέρες του μοναστηριού, ο π. Paisie Olaru και ο π. Cleopa Ilie παρέμειναν ζωντανοί στη μνήμη των ανθρώπων.

***

π. Κλεόπα Ηλίε

Στις 2 Δεκεμβρίου 1998 ολοκληρώνει την επίγεια ζωή του ο πνευματικός πατέρας της σύγχρονης Ρουμανίας γέροντας Κλεόπας Ηλίε (1912-1998), παιδί φτωχής οικογένειας με δέκα παιδιά, τα πέντε από τα οποία ακολούθησαν το μοναχικό βίο. Ο πιο σπουδαίος στάρετς (= γέροντας) της Ρουμανίας γεννήθηκε σ' ένα μικρό χωριό και ήταν βοσκός. Παρηκολούθησε μόνο τα μαθήματα του δημοτικού σχολείου (4 τάξεις). Παρ' ότι ολιγογράμματος, στα 17 του χρόνια ήξερε απ' έξω όλη την Παλαιά Διαθήκη. Ο ίδιος μόνασε με κέντρο τη μονή της Παναγίας της Συχαστρίας, όπου κατέληξε ηγούμενος (ο προκάτοχός του τον όρισε διάδοχο και αρχικά αντιμετώπισε αντιδράσεις, γιατί ήταν απλός βοσκός της μονής), ενώ πολλές φορές αναγκάστηκε να καταφύγει στην «έρημο των δασών» διωκόμενος από το ρουμανικό κομμουνιστικό καθεστώς, από το οποίο τρεις φορές συνελήφθη, φυλακίστηκε και βασανίστηκε, θεωρούμενος άδικα ως αντικαθεστωτικός. Για να μη τον συλλάβουν για τέταρτη φορά, έφυγε στα Καρπάθια, όπου έζησε επί δέκα χρόνια «μόνος μόνω Θεώ». Μόνο ένας δασοφύλακας του πήγαινε μια φορά το μήνα συνήθως λίγες πατάτες, τις οποίες έθαβε στη γη. Μ' αυτές τρεφόταν καθώς και με λίγα χόρτα, τσουκνίδες και μανιτάρια. Τα βράδια πήγαινε συνήθως να πλαγιάσει σε σπηλιές. Επειδή υπήρχε ο κίνδυνος να τον εντοπίσουν, δεν άναβε φωτιά τα βράδια, αλλά μόνο την ημέρα. Ζούσε πραγματικά σαν αγρίμι μέσα στα δάση. Ήταν το αγριοπούλι του Θεού. Και όμως ένοιωθε περισσότερη ασφάλεια εκεί παρά με τους ανθρώπους. Γιατί, όπως συχνά επαναλαμβάνει, «τον άνθρωπο τον δαμάζεις πιο δύσκολα από τα ζώα!.

Απειλούμενος από τους ληστές των δασών, τους οποίους αντιμετώπιζε με συνεχή προσευχή (πράγμα που έχει μείνει ως τάξη στη μονή Συχαστρίας μέχρι και σήμερα), βρέθηκε σε στενή σχέση με τα ζώα και τα πουλιά του δάσους, και καταγράφεται ότι πολλές φορές γνώρισε εμπειρίες που ξεπερνούν τη δική μας καθημερινότητα.

Το Ρουμανικό Πατριαρχείο το έτος 1947, επειδή έγινε γνωστό παντού το όνομα και η πνευματική δραστηριότητα και τα διοικητικά χαρίσματα του ιερομονάχου π. Κλεόπα Ηλίε, ο οποίος σημειωτέον είχε αναλάβει μόλις πριν πέντε χρόνια Ηγούμενος της Σκήτης Συχαστρία, απεφάσισε ν' ανακηρύξει την Σκήτη Συχαστρία σε κανονικό και ανεξάρτητο Μοναστήρι.

***

The Sihastria (Hermitage) Monastery

The Sihastria (Hermitage) Monastery owes its name to the fact that the place upon which it stands on today was much loved for its peacefulness by the Neamt county hermits, who used to retire there in seclusion to pray. Actually, the sub-Carpathian zone enclosed by the Monasteries of Sihastria, Secu, Agapia Veche (Old Agapia), Agapia Noua (New Agapia) and the Sihla Skete, has been for over five centuries the region most loved by the monks in Moldavia and Neamt Mountains. The virgin woods over there offered to the hermits retired in those isolated places the best conditions for prayer.

The monastery has a privileged geographic position. It is situated in the vicinity of centuries-old woods, in a valley widely open to the sun. The surrounding summits (of 800-1100 m height) protect the monastery from rough winters and scorching summers.

According to the diptych, in the year 1655, seven hieroschemamonks from Neamt Monastery gathered there, in "The Clearing of Aftanasie", one of the local hermits. They founded there a skete (small monastery) dedicated to The Birth of the Theotokos, a dedication which the monastery still celebrates. Also, Bishop Gedeon of Husi raised there the first wooden church of Sihastria skete.

In 1734, Bishop Gedeon of Roman renewed the skete, building a new church on the site of the old one, far more durable and larger, which he subordinated to Neamt Monastery. In 1779, the Sihastria skete got a new impetus of spiritual life under the direct guidance of St. Paisie Velicicovski, the abbot of Neamt Monastery.

In 1821, after the battle at Secu between Hetairists and Turks, Sihastria was burned down, and was rebuilt only in 1824 by Metropolitan Veniamin Costachi, with the support of Nicolae Cerneschi. Afterwards, Cerneschi became a monk there, got the name Nicanor and was buried near the church. The bell tower, a body of cells in the southern part, the gate tower and the stone wall were also rebuilt in the same year.

Between 1889-1909, the Sihastria skete was deserted, as the monastic peace was disturbed after the building of a timber mill in the vicinity. It was reestablished in 1909 by Metropolitan Pimen Georgescu of Moldavia.

The person who helped the restoration of the spiritual life of Sihastria was Hieroschemamonk loanichie Moroi, who came from Mount Athos, and became father superior of the skete between 1909-1944.

Ηis work was carried further by the abbots who followed him, the most important of whom were Archimandrites Cleopa Hie and Victorin Oanele, the latter being in charge of the monastery since 1972.

As long as Archimandrite Cleopa Hie was abbot (1945-1949), he built a strong community, which made Patriarch Nicodim promote the skete to the rank of monastery, separating it from the Monasteries of Neamt and Secu.

Under Archimandrite Victorin Oanele, the Sihastria Monastery went through a time of important renewal: new cells were built, other buildings were restored, including the old church (repainted by Archimandrite Vartolomeu Florea, from the monastery, between 1986-1988) and, as a coronation of the entire work, a new, impressive church, dedicated to St. Theodora ofSihla, was erected. This church was consecrated on the 12th of October 1997 by an assembly of hierarchs, headed by His Holiness Bartholomew I, Ecumenical Patriarch of Constantinople. In the basement of this cathedral, there is a chapel dedicated to All Saints of Romania and to St. Martyr Victorin.

The pilgrims who come to Sihastria should not miss the SS. Joachim and Anne Chapel, built in 1946 on the site of the 'old chapel that had been burnt down. The unmatched painting of the chapel was done by schema-monk Irineu Protcencu, who, in the peaceful ambience of Sihastria, reached the height of his creativity.

Of all the Spiritual Fathers of the monastery, Father Paisie Olaru and Father Cleopa Ilie remained alive in people's memory. Every day, hundreds of faithful come to their cells and tombs to pay respects and receive blessings.

The Sihastria Monastery, as it looks today, is the outcome of the protection of the Holy Virgin, of the prayers of Neamt hermits and Romanian saints, and of the good spiritual life of the monks living here. It is a place ofspiritual comfort and renewal for every faithful soul.

 

Six sketes are subordinated to the Sihastria Monastery: Sihla Hermitage, including also the Cave of St. Theodora, who lived some thirty years there, at the end of the 17th century and the beginning of the 18th century, St. Daniel the Hermit, The Exaltation of the Holy Cross (Poiana lui loan) - all of them near the Sihastria Monastery -, St. Mina (Grasi - Tg. Neamt), St. Theodora of Sihla (Codrii Pascanilor) and Boureni (Motca - lasi).

Πολυμέσα

Αγιολογιο

Αγιον Ορος

Αγιοι της Λεσβου

Register

User Registration